Professionele website laten maken: hoeveel kost een website?

Een professionele website, is dat echt nodig? Kan ik niet gewoon zelf mijn website maken in WordPress? Waarom kost een website zoveel? Waar moet ik allemaal rekening mee houden?

Elke website is anders, afhankelijk van uw bedrijf of doelstelling is het antwoord op bovenstaande vragen ook heel uiteenlopend. We gaan er samen door, maar houd in je achterhoofd dat de kost van een website verder gaat dan het bedrag op de offerte.

Waarom een professionele website laten maken?

Je kan perfect zelf een domeinnaam registreren en een website bouwen, er zijn verschillende tools online te vinden waar je snel een eenvoudige website bij elkaar kan klikken. Dit kan perfect zijn voor een lokale sportclub die een blog bij wil houden voor z'n leden en fans. De kwaliteit van je site zal echter volledig afhankelijk zijn van het platform waar je hem aanmaakt. Soms valt dit mee, maar soms kan dit ook dik tegenvallen. En als het eenmaal tegenvalt kan je je website niet eenvoudig kopiëren naar een ander platform, je zit eraan vast of moet helemaal opnieuw beginnen.

Als je zelf handig bent met de computer kan je ook op zoek gaan naar hosting om je eigen ontworpen website online te zetten. Je installeert bijvoorbeeld WordPress, een mooie template en een aantal plugins, en je bent vertrokken.

Wanneer je een professional aan de slag laat gaan, zorgt die dat hij je bedrijf leert kennen, je bedrijfsdoelstellingen begrijpt, en deze vertaalt in een website op maat van jouw bedrijf. Daarnaast zorgt hij er ook voor dat je, indien gewenst, aan de slag kan met jouw nieuwe website: zelf content schrijven en je website uitbreiden.

Belang van een goede website voor jouw bedrijf

Hoe groot is de kans dat je op zoek gaat naar een plaatselijke loodgieter via Google? Ik vermoed, tenzij je iemand kent, dat de kans groot is dat je online zoekt. Hoe vaak haal je je gsm uit je broekzak om iets op te zoeken? Ik durf te wedden dat het verschillende keren per dag is.

Je website is jouw belangrijkste online aanwezigheid! Je wil dat ze gevonden wordt via zoekmachines als Google en Bing, je wil dat mensen via je site iets kopen of een offerte aanvragen, maar je wil ook geen spam krijgen via je contactformulier, je wil dat je website snel is, je wil dat mensen met een beperking je site kunnen lezen, dat ze op een gsm duidelijk is, enz.

Er zijn een hoop zaken waar je rekening mee moet houden: technische aspecten, veiligheid, snelheid, stabiliteit, alle creatieve aspecten in beeld en tekst, marketing,... Een goed ontworpen website houdt hier allemaal rekening mee, dit zal jou geld opbrengen op termijn!

Hoe draagt professioneel webdesign bij aan jouw online succes?

Een goede website is gemakkelijk te vinden en scoort hoog in de zoekresultaten van Google, op de juiste zoektermen. Ze is technisch in orde om eenvoudig aan marketing en advertising te kunnen doen, dit gaat veel verder dan het oog reikt.

Elke bezoeker is een potentiële klant, wanneer ze op jouw website belanden wil je dat ze eenvoudig vinden waar ze naar op zoek zijn, dat hun ervaring prettig is en de site is snel reageert.

Je website is idealiter zodanig geoptimaliseerd dat een bezoeker gemakkelijk converteert, dit wil zeggen: een aankoop doen, een contactformulier invullen, enz.

Jouw website verzamelt idealiter analytische gegevens over je bezoekers die je inzichten geven om je website hoger te doen scoren op alle bovenstaande vlakken, als het even kan zonder vervelende cookie banner. Op die manier kan je frictie in de user journey detecteren en wegschaven.

De impact van SEO: hoe zorg je dat jouw website scoort in Google?

SEO staat voor 'Search Engine Optimisation'. Het is het geheel aan activiteiten die je onderneemt om je website of webshop hoger te doen scoren in de verschillende zoekmachines. Dit gaat van technische SEO tot content marketing en linkbuilding.

Technische SEO zit hem in heel wat kleine zaken, zoals de snelheid van je website, een correcte technische opbouw van inhoud en meta data, toegankelijkheid, enzovoort.

Naast het technische aspect is de inhoud ook zeer belangrijk! Een nieuwe website is dus slechts de eerste stap. Om een succesvolle website te bekomen én behouden, dien je hier blijvend aandacht aan te besteden. Iedere website strijdt voor dat eerste plaatsje in Google, je wil dus de vinger aan de pols houden om competitief te blijven. Want wanneer je een website laat staan zonder er naar om te kijken, dan kan die op termijn slechter beginnen presteren.

Het belang van een goed CMS en de scheiding van verantwoordelijkheden

CMS staat voor 'Content Management System', het is eigenlijk de omgeving van je website dat afgeschermd is van je bezoekers en waar je alle inhoud van je site zelf kan aanpassen.

Een belangrijk principe in computerwetenschappen is "Separation of concerns" of "scheiding van verantwoordelijkheden". Het is een gezond principe dat duidelijkheid brengt en tegelijk vrijheid biedt binnen ieder z'n verantwoordelijkheden. Je wil bezig kunnen zijn met de inhoud van je website zonder je zorgen te moeten maken dat je iets kapot doet, en een developer wil zorgen dat alle inhoud mooi, responsive, toegankelijk en snel op je site verschijnt.

Het resultaat: goede content in een goede technische architectuur, een topresultaat dus!

WordPress is niet altijd de beste keuze

WordPress is veruit het bekendste CMS op de markt, maar zeer slecht in het scheiden van verantwoordelijkheden. Het is gratis en in eerste instantie lijkt het een gemakkelijk systeem om zelf je website te bouwen. En dat klopt, je hebt heel snel iets online staan dat er op het eerste zicht goed uit kan zien.

Je zal echter merken, naarmate je bedrijf en je noden groeien, dat WordPress begint tegen te wringen. Je hebt dikwijls verschillende plugins nodig, sommigen maandelijks betalend, sommigen conflicteren met elkaar, de meesten hebben om de paar weken een update nodig. Een update gaat dikwijls goed, maar kan ook grondig fout lopen en je hele website offline halen. Daarnaast zijn er zo dikwijls beveiligingsproblemen die ontdekt worden dat je verplicht bent bij te blijven met updates. Je kan zelf geen aanpassingen doen aan de plugin, want die is niet in jouw beheer, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Valt het op dat ik geen fan ben van WordPress? Dat komt omdat er in 9 van de 10 gevallen een alternatief is dat beter aansluit op de noden van mijn klanten. Samen kunnen we op zoek gaan naar het juiste CMS dat bij jouw noden past.

Hoeveel kost een professionele website op maat?

Dit is een vraag waar je zonder context, als het goed is, geen direct antwoord op gaat krijgen. Het is een vraag als, "hoeveel kost een huis", en net als een huis is het antwoord afhankelijk van heel veel zaken. Ik heb in mijn carrière prijzen gezien van €100 tot vér boven €1.000.000. De eerste prijs was van een student die ervaring wou opdoen, het tweede was een international. Verschillende bedrijven, verschillende noden.

Eén ding is zeker, als je prijzen op een website ziet staan, of je krijgt direct een antwoord zonder vragen, dan is de kans groot dat je een template krijgt. In dat geval kan je net zo goed zelf een WordPress opzetten als je daar de tijd voor hebt.

Factoren die de prijs van een website beïnvloeden

Er zijn een hoop factoren die de prijs van een website kunnen beïnvloeden, en deze lijken niet altijd even logisch voor iemand zonder technische kennis. Enkele zaken die belangrijk zijn bij het laten bouwen van een website: het design, de mate van afwerking, CMS of niet, welke zaken wil je zelf kunnen aanpassen, formulieren en de flow daarachter (een webshop laten bouwen is uiteraard duurder), bestaande content migreren, hoeveelheid inhoud, stock foto's nodig, meertaligheid, verwacht aantal bezoekers, de mate van monitoring die nodig is...

Hoe een offerte voor een nieuwe website te beoordelen?

Er zijn heel veel verschillende bedrijven actief in design, development, marketing, enz. De ene werkt al wat kwalitatiever dan de andere, en jammer genoeg de ene ook al wat moreler en ethischer dan de ander. Laat je dus niet vangen, en neem een heel bewuste keuze met volgende tips.

Lees de kleine lettertjes

Het is verbazend hoe weinig mensen een contract lezen voor ze het ondertekenen. Nochtans is het contract enorm belangrijk, lees het en onderteken pas wanneer je alles begrijpt en overal mee akkoord gaat! En onthoud, als er ooit discussie is, dan telt enkel wat op papier staat. Ongeacht wat de verkoper gezegd heeft of wat er op de website stond, het contract is de waarheid.

Hierbij nog enkele zinnetjes waarvan mijn haren overeind gaan staan: "dat is standaard", "vertrouw me maar" en "dat wordt toch nooit gebruikt".

Laat je niet opjagen

Laat een leverancier je nooit dwingen om snel een beslissing te nemen. Wanneer je druk voelt moet je je vooral afvragen vanwaar die druk komt. Is het een tijdelijke promo die morgen afloopt en waar de verkoper "niets aan kan veranderen"? Bedank hem vriendelijk en wijs hem de deur. Iemand die overtuigd is van de prijs/kwaliteit zal er geen probleem mee hebben dat je nog even verder rondkijkt.

Eigendom

Wie is eigendom van de site? Heb je het recht om, na beëindiging van de samenwerking, je site verder te gebruiken en die te laten aanpassen door een andere developer?

Duur van het contract & opzeg

Wordt je een contract van 3 jaar voorgesteld? Gevaarlijk. Je moet jezelf de vraag stellen, "is er een reden dat men mij contractueel 3 jaar aan hen wil binden?". Meestal kan je er niet onderuit zonder de resterende betalingen volledig of grotendeels te betalen. Reken dus het totaal uit van wat je over de volledige contractduur zal moeten betalen en beslis of je dat bedrag vandaag zou betalen voor hetgeen je in ruil krijgt.

Houd er ook rekening mee dat, wanneer er na 2 maand iets fout gaat in de relatie, die 3 jaar wel eens heel lang zouden kunnen gaan duren.

Verborgen kosten

Reken de volledige kostprijs uit: initiële investering, maandelijkse kosten voor hosting, e-mail adressen, onderhoud, uurtarief bij wijzigingen,...

Maar de belangrijkste van allemaal: kwaliteit. De kost van gebrek aan kwaliteit is de grootste verborgen kost die er bestaat.

Wat te verwachten van een webdesign bureau?

Het web wordt steeds drukker. Elke blogger, vereniging en club heeft tegenwoordig een website. Om hier tegenop te boksen dien je dus iets anders te doen dan de rest. Je moet beter doen om gezien te worden!

Wanneer je een standaard website opzet zoals duizenden anderen, hoe kan je dan verwachten dat je beter scoort dan die duizenden anderen? Wanneer je een nieuwe website laat maken, doe dan nét dat tikkeltje meer. Werk samen met een professional, werk volledig op maat, en steek de grootste horde bedrijfjes met een standaard WordPress website voorbij. De kostprijs van een op maat gemaakte website verdien je op die manier heel snel terug.

Website nodig?

Ben je na het lezen van deze pagina overtuigd dat je het professioneel wil aanpakken? Neem contact op! Samen bekijken we hoe onze samenwerking er uit kan zien.

Bedrijven waar ik mee samenwerkte:

  • Alpro
  • Danone
  • SWIFT
  • Bancontact Payconiq Company
  • Sodexo
  • Q8
  • Vlaamse Overheid