Een webapplicatie is een programma dat niet op je computer draait, maar in de cloud. Je bereikt ze door naar de applicatie te surfen via je browser, dit kan via een computer, tablet of gsm.
Een website heeft voornamelijk marketing als doel, waar o.a. SEO zeer belangrijk is. Bij een webapplicatie is het doel vooral functioneel, dikwijls is deze pas toegankelijk na het registreren of aanmelden.
Een app installeer je op je gsm, vanuit de app store of de Play store. Een webapplicatie draait op een webserver en dien je dus niet te downloaden of installeren. Je logt gewoon in via de webbrowser en kan de webapp direct gebruiken.
Voorbeelden: online facturatieprogramma, CRM systemen, homebanking,...
Een native app koop je aan, download je en installeer je op een desktop pc of laptop. Vroeger was dit de norm, je kocht software aan en betaalde in één keer een bedrag van enkele honderden (of duizenden) euros. Wilde je een nieuwe versie, dan betaalde je opnieuw het aankoopbedrag en kon je de oude versie verwijderen en de nieuwe gebruiken.
Bij een webapplicatie werkt het dikwijls anders. In plaats van deze aan te kopen betaal je maandelijks een bedrag om deze te mogen gebruiken. De installatie, het onderhoud, de updates, backups, enz. worden allemaal voor jou geregeld door de ontwikkelaars.
Afhankelijk van welk model kan het zijn dat je nog steeds enkele honderden of duizenden euros kwijt bent aan ontwikkeling, maar tegenwoordig wordt er vaak onder het SaaS model gewerkt. SaaS staat voor Software As A Service, je betaalt geen grote som geld meer, maar een vast maandelijks bedrag waar alles inbegrepen is, inclusief een helpdesk waar je terecht kan met al je vragen.
De voordelen voor jou als gebruiker zijn talloos, we sommen er drie belangrijke op:
Je kan een hoop manueel werk besparen door zaken te automatiseren of door systemen met elkaar te koppelen. Dit zorgt niet alleen voor tijdswinst, maar het verkleint ook de kans op menselijke fouten. Bovendien is het veel waardevoller om je tijd te besteden aan het uitbouwen van je zaak, in plaats van zelf door die berg administratie te gaan.
Niet bepaald het eerste waar je aan denkt, maar je kan ook aan extra klantenbinding doen. Duidelijke en snelle communicatie wordt steeds enorm gewaardeerd door klanten, door je klanten automatisch tot de nodige informatie toegang te geven kan je de band versterken. Een klantenportaal is niet alleen zeer handig voor je klant, het kan je heel wat mailtjes en telefoontjes besparen.
Als je enkele jaren bezig bent als ondernemer heb je ongetwijfeld een hoop waardevolle data verzameld, ook al ben je je er niet bewust van. Deze database is niet veel waard als je er geen inzichten uit kan trekken. Visualiseer je data om trends op te merken, problemen van ver te zien aankomen en proactief te kunnen handelen.
Of een webapplicatie of een native app geschikt is voor jou hangt van heel wat zaken af. Meestal zal een native app niet de beste oplossing zijn vanwege de beperktere mogelijkheden, de voordelen van een webapplicatie wegen zwaar door: geen installatie nodig, overal beschikbaar via de browser op allerlei toestellen, backups worden op de server geregeld, de schaalbaarheid is groot,...
Zie je door het bos de bomen niet meer?
Ben je op zoek naar meer efficiëntie, meer automatisatie of meer mogelijkheden? Ben je het beu een hoop manueel werk te herhalen? Laat je ondersteunen door een professional en krijg een advies op maat van jouw bedrijf en binnen je budget.
Vraag een functionele analyse aan om duidelijkheid te brengen in je processen en waar mogelijkheid is om te automatiseren. Samen bekijken we de opties: een bestaande applicatie, een SaaS, een oplossing op maat, of een combinatie van deze.